Wraz z rozwojem mediów elektronicznych oraz wzrostem ich popularności obserwujemy rosnąca liczbę przypadków uznawanych za przejawy tzw. cyberprzemocy, czyli przemocy z użyciem Internetu oraz telefonów komórkowych. Uczniowie często podejmują działania uznawane za cyberprzemoc, nie mając świadomości ich konsekwencji. Tymczasem specyfika mediów elektronicznych sprawia, że intensywność krzywdy doznawanej przez ofiary cyberprzemocy, ich poczucie zagrożenia, przekracza możliwości poradzenia sobie z taką sytuacją, nawet jeśli pozornie jest ona błaha, a to może prowadzić już do prawdziwej tragedii.
W poniedziałek 9 listopada odbyła się lekcja profilaktyczna dla klas I i III, dotycząca właśnie tematyki cyberprzemocy, którą przeprowadził specjalista Jarosław Mleczko z Fundacji Bezpiecznie do Celu. Zapobieganie cyberprzemocy wymaga uświadomienia młodzieży istoty problemu, jak również i konsekwencji, które dotykają ofiarę i sprawcę. Uczniowie powinni również wiedzieć, jak zachować się w przypadku bycia świadkiem lub doświadczania przemocy w Internecie oraz w jaki sposób i gdzie szukać pomocy. Celem zajęć było zwrócenie uwagi uczniów na zjawisko cyberprzemocy oraz uwrażliwienie ich na specyfikę problemu, związaną przede wszystkim z możliwymi konsekwencjami tego typu działań, zarówno dla ich ofiar, jak i sprawców. W toku zajęć uczniowie dowiedzilie się: jakie formy może przyjmować cyberprzemoc, jakie emocje może rodzić cyberprzemoc u jej ofiar, jakie może nieść dla nich konsekwencje, jakie są możliwe konsekwencje przemocy w sieci dla sprawców tego typu działań, jak powinna zachować się ofiara cyberprzemocy i gdzie może szukać pomocy, jak powinni zachować się świadkowie cyberprzemocy, jak zachowywać się, by zmniejszyć ryzyko bycia ofiarą cyberprzemocy.
Serdecznie dziękujemy panu Jarosławowi Mleczko i Fundacji Bezpiecznie do Celu za tę cenną lekcję.